Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Diskuse s členy odborných komisí při radě města Olomouce. Odborné komise jsou iniciativní a poradní orgány rady města v oblasti výkonu samostatné působnosti (www.olomouc.eu/samosprava/odborne-komise-rady-mesta).
David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 8. 1. 2019 19:47

Dnes jsme na schůzi KMČ Povel na podnět hosta projednávali dopravní situaci na Velkomoravské ulici - od Brněnské po Rooseveltovu, přičemž jsme se shodli na dvou bodech a to jednohlasně - je potřeba měřit rychlost a dále by bylo vhodné omezit nákladní dopravu podobně jako na Foersterově. Obracíme se s tímto na dopravní komisi.

Dopravní situace je neúnosná, křižovatky (zejména ta se Schweitzerovou u Lidlu) jsou zastaralé a nekapacitní, velmi nepříjemné a nebezpečné pro chodce a cyklisty. Je potřeba činit.
Chceme z Velkomoravské bezpečnou a plnohodnotně městskou ulici, i když si uvědomujeme, že dopravní zátěž v zájmu průchodnosti města asi jen tak nesnížíme. Dnes je to nebezpečná "průletová dálnice".

Můžeme se my, Piráti a Starostové, zasadit alespoň o to měření rychlosti? Jako velmi vhodné vidím třeba úsekové měření v úsecích Rooseveltova-Schweitzerova a Schweitzerova-Brněnská. V Praze i v jiných městech a obcích to jde - i na silnicích v majetku ŘSD (to kdyby tím chtěl někdo argumentovat). Dopravní úprava je především na bedrech města, nikoliv policie nebo majitele komunikace. Město se k tomu musí rozhoupat. :(

Kdyby někdo měl zájem, zde je e-petice: http://www.petice24.com/petice_za_odklo ... osti_tamte

Jan RAKOVSKÝ
Člen KMČ
Příspěvky: 19
Registrován: 7. 12. 2018 09:03

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od Jan RAKOVSKÝ » 20. 1. 2019 21:37

Omezení vjezdu náklaďáků asi neklapne - už se o to pokoušela minulá radnice. Velkomoravská totiž nemá adekvátní náhradu. Když se objeví problém, doprava jde přes Slavonínskou, která již nyní na stávající provoz není dimenzovaná a stěžejní křižovatky nejsou osazeny semafory.
Velkomoravskou nelze řešit odděleně - má totiž 1001 návazných věcí. Město si rozhodně nemůže hned tak něco nadiktovat ohledně "pravidel" provozu na silnicích 1 a 2. třidy. Může si pohodně "řídit" jen 3. třídu, místní komunikace.

Bylo velkým úspěchem, že se kryt vozovky povedlo udělat z gumového asfaltbetonu a prosadit nezpoplatněný dálniční obchval OL.

Klíčem ke zlepšení stavu a snížení provozu je pouze dostavba celého obchvatu OL, tj. dokončení u Globusu a východní tangenty. Ta se však komplikuje také kvůli odporu mísních. Existují teorie, podle níž potom provoz na VM klesne natolik, bude možné Velkomoravskou zúžit pouze do 2 pruhů ze současných 4. To ale ještě potrvá, ale zní to hezky...

Také se blíží realizace napojení Jeremiášovy na Brněnskou a Arbesovu... takže bude propojení přes Zikovou, na níž bude u Penny (a Billy ?) světelná křižovatka, což bude v případě potíží na VM provoz trochu rozmělňovat.

Co je však řešitelné dříve je křižovatka s ulicí Schweitzerova (u Lidlu), která je vážně tragická. Potřebuje rozšířit na odbočovací pruhy, rozšířit přechody pro cyklo a chodce... o uhnilých semaforech nemluvě... Bohužel se tam před pár lety, trochu nekoncepčně, vybudovala nová cyklostezka :-(

Měření rychlosti by neměl být problém, už někokrát tam byl instalován na sloup mobilní radar, tak by do toho učo šlo dát nějaký systém, aby se měřilo úplně automaticky bez nutnosti žádat.

Klidně budu za sousední KMČ 15 Nové Sady na věci spolupracovat...

Zdenek.Zak
Člen odborné komise
Příspěvky: 33
Registrován: 6. 11. 2018 08:46

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od Zdenek.Zak » 21. 1. 2019 21:55

Ahoj. Jednání dopravní komise bude 31.1.2019. Pokud už to nebude jako podmět projednáváno, tak to přednesu.

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 23. 1. 2019 11:09

Jan RAKOVSKÝ píše:
20. 1. 2019 21:37
Omezení vjezdu náklaďáků asi neklapne - už se o to pokoušela minulá radnice. Velkomoravská totiž nemá adekvátní náhradu. Když se objeví problém, doprava jde přes Slavonínskou, která již nyní na stávající provoz není dimenzovaná a stěžejní křižovatky nejsou osazeny semafory.
Velkomoravskou nelze řešit odděleně - má totiž 1001 návazných věcí. Město si rozhodně nemůže hned tak něco nadiktovat ohledně "pravidel" provozu na silnicích 1 a 2. třidy. Může si pohodně "řídit" jen 3. třídu, místní komunikace.
Není tak úplně pravda, že město je v případě silnic 2. třídy jen ten, kdo "se veze". Cit.:
Podle § 77 odst. 1 a § 77a odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. stanoví místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích:

a) na dálnici ministerstvo,
b) na silnici I. třídy krajský úřad,
c) na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a na veřejně přístupné účelové komunikaci obecní úřad obce s rozšířenou působností,
Zdroj: https://frankbold.org/poradna/kategorie ... ho-znaceni


Nicméně to je pro nás irelevantní, protože Velkomoravská je stále silnicí 1. třídy, bohužel. Tedy úprava provozu je na straně kraje.
Nabízí se ovšem otázka, proč na Foerstrově ul. to bylo možné a na Velkomoravské není? Argumentem je, že Velkomoravská slouží jako tranzitní průtah pro sil. I/46, tedy Vyškov-Olomouc-Šternberk. Jenže i to je možné řešit odklonem na jižní obchvat (D35), buď přes Holici nebo až přes Lipenskou a kolem Velké Bystřice (v extrémním případě).

Jan RAKOVSKÝ píše:
20. 1. 2019 21:37
Také se blíží realizace napojení Jeremiášovy na Brněnskou a Arbesovu...
To rád slyším. Je v plánu na přípravu této stavby vyčlenit nějaké finance v brzké době?
Nedávno s prodloužením ulice Jeremiášovy do nové zástavby došlo k vybudování parkovacích míst a jejich parcelaci a rozprodeji soukromým majitelům. Tyto parkovací místa jsou v trase plánované spojky Jeremiášova-Brněnská a vidím zde potenciální potíže s výkupem pozemků.

Vybudování této spojky bude úlevou pro Slavonín a Schweitzerovu ulici, vznikne alternativní kratší trasa pro obyvatele Povlu a Nových Sadů pro cestu ze sídliště do města. Určitě to ale nebude alternativou pro městský i nadregionální tranzit na Velkomoravské. Nemáme zájem o přivedení těžké dopravy do sídliště. Tato spojka musí být vybudovaná jako místní komunikace sloužící především místní dopravě a obyvatelům sídliště.
Jan RAKOVSKÝ píše:
20. 1. 2019 21:37
Co je však řešitelné dříve je křižovatka s ulicí Schweitzerova (u Lidlu), která je vážně tragická. Potřebuje rozšířit na odbočovací pruhy, rozšířit přechody pro cyklo a chodce... o uhnilých semaforech nemluvě...
Jednoznačně. Tato křižovatka potřebuje přestavbu s ohledem na bezpečnost chodců a cyklistů. Je daleko za hranicí kapacity a bezpečnosti.
Jan RAKOVSKÝ píše:
20. 1. 2019 21:37
Měření rychlosti by neměl být problém, už někokrát tam byl instalován na sloup mobilní radar, tak by do toho učo šlo dát nějaký systém, aby se měřilo úplně automaticky bez nutnosti žádat.
Neměl by být, ale bohužel, mám informace o jiném postoji "z města". Je potřeba se zasadit o změnu názoru.
Jan RAKOVSKÝ píše:
20. 1. 2019 21:37
Klidně budu za sousední KMČ 15 Nové Sady na věci spolupracovat...
Super 8-) Dále mám informaci, že podobného se snažili dosáhnout v Holici na Přerovské ulici. Můžeme iniciovat i spolupráci tam.

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 29. 1. 2019 11:53

David.Novak píše:
23. 1. 2019 11:09
Nedávno s prodloužením ulice Jeremiášovy do nové zástavby došlo k vybudování parkovacích míst a jejich parcelaci a rozprodeji soukromým majitelům. Tyto parkovací místa jsou v trase plánované spojky Jeremiášova-Brněnská a vidím zde potenciální potíže s výkupem pozemků.
Beru zpět tuto svou poznámku. :oops: Pozemky pod parkovacími místy na prodloužené Jeremiášově na jižní straně ulice jsou v majetku města. Rozšíření silnice při stavbě spojky na Brněnskou tak výkup těchto pozemků nebrání.

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 25. 2. 2019 09:09

Dnes v Olomouckém Deníku, vyjadřuje se i předseda KMČ p. Popelák a organizátor petice p. Marek

https://olomoucky.denik.cz/zpravy_regio ... 90222.html

Jak se situace vyvíjí na KMČ:
Dostali jsme odpověď z magistrátu (nebudu uvádět od koho, toto není veřejné ani podstatné). Velmi stručnou, dala by se shrnout takto:

1) Nákladní tranzit není možné odklonit, protože "se čeká na dokončení tangenty".

(Moje reakce: Chápu. Dopravní situace je obecně špatná a při současné infrastruktuře není žádné řešení ideální. Ale... Jižní obchvat je již 15 let hotový, což má být právě alternativa k Velkomoravské. Z Foersterovy se odklonit podařilo. Velkomoravská ale "nejde". Úředník se situací nenadělá nic bez politické vůle.)

2) Umístění dohledového radaru je "nevhodné" u víceproudé komunikace a rychlost mezi křižovatkami je navíc nastavená na průjezd 45-50 km/h.

(Moje reakce: Příklad hledání výmluv místo řešení. V Přerově na víceproudé výpadovce na Hulín mají nový radar, a to nejen "dohledový" ale normálně pokutující, tam to jde. Že jsou křižovatky nastaveny na nějakou průjezdovou rychlost je zcela zbytečná poznámka, protože to jednak neřeší reálnou rychlost řidičů, neřeší to rychlost řidičů najíždějících na Velkomoravskou z vedlejších, neřeší to rychlost v nočních hodinách a především to už vůbec neřeší rychlost v "našem" úseku od Zenitu k Albertově ulici.)

Na únorovém zasedání jsme tedy znovu vznesli požadavek na radar, který je sice podle odpovědi nevhodný, ale ne nemožný. Dále hodlám konat podle poskytnuté odpovědi, která doufám bude obsáhlejší, a skutečně se budeme moci zabývat argumenty pro a proti a skutečnými možnostmi řešení.

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 8. 4. 2019 13:27

Update situace:

Na březnovém zasedání KMČ jsme byli bez nových reakcí/informací. Zasedání se zúčastnil i p. Marek, který organizuje petici. My jsme jej ujistili, že na svém stanovisku ohledně podpory radaru dále trváme, ale bez zpětné vazby se těžko něco činí. Dále komise přijala také můj návrh, ať si město ve spolupráci s majitelem komunikace nechá zpracovat bezpečnostní inspekci, která se běžně dělá např. na dálnicích a některých "jedničkách" - takový podklad tady chybí a obohatilo by to naši debatu o zásadní odborné podklady.

4. dubna vychází celkem stručná zpráva na webovkách města ( http://www.olomouc.eu/aktualni-informac ... lity/23780 ):
Město provedlo v březnu na Velkomoravské ul. týdenní orientační sčítání dopravy s měřením rychlosti a zváží instalaci radaru. 8-)
Osobně by mě zajímalo, jakými prostředky toto sčítání bylo provedeno, když ještě před 2 měsíci jsme měli odpověď, že na takto široké komunikaci je radar technicky nevhodný - no, asi se technické prostředky od té doby vyvinuly. :) Z mého pohledu je to velmi vítaný a vstřícný krok, ve který jsem ani nevěřil. Konečně máme nějaké relevantní podklady a vstřícnost ze strany radnice.

Pro zajímavost - podle zprávy projelo Velkomoravskou za týden 111 784 aut v jednom směru a 121 129 v druhém směru. Jednoduchou matematikou vychází denní průměr 33 273 aut. V roce 2016 to podle sčítání dopravy ŘSD bylo 29 126 aut denně. Je to tedy navýšení o 4000 aut za 3 roky, což může být samozřejmě také ovlivněno uzavírkou Komenského ulice.
Pro srovnání (opět s výsledky ŘSD 2016) - po D1 u Jihlavy projede denně 39 tis. vozidel, na jižním průtahu Brnem kolem Zvonařky je to 34 tis. vozidel, na vjezdu do Zlína v Malenovicích je to 30 tis., na nejvytíženější části Gočárova okruhu v Hradci Králové je to také 30 tis. , na Místecké ulici v Ostravě-Vítkovicích je také 30 tis., průtah Přerovem (velké Novosady) 18 tis., D46 u Prostějova 29 tis., Přerovská ulice v Olomouc 16 tis. a tak bych mohl pokračovat...
Velkomoravská ulice je tedy na to, že je to běžná městská komunikace bezprostředně procházející zástavbou a úrovňově křížící nejdůležitější pěší a cyklistické trasy v zastaralých a málo kapacitních křižovatkách, vytížená až příliš.
O to hůře vyznívají druhé výsledky a to ty o překročení rychlosti. 7000 řidičů překročilo šedesátku (a to tam v ranní a odpolední špičku jsou postávající kolony), 1550 řidičů překročilo sedmdesátku a 408 řidičů dokonce pokořilo osmdesátku. V průměru tak každých 25 minut projelo ulicí auto jedoucí víc jak 80 km/h, což je velmi nadměrná zátěž hluková i velké nebezpečí pro další účastníky provozu, kteří s tak rychle jedoucím autem nemusí v městském provozu počítat. A to prosím znovu připomínám, že v pracovní dny se stává ulice na několik hodin spíš parkovištěm, kde se tak rychle ani jet nedá.

Jednoduše řečeno - mnoho řidičů si zvyklo, že na Velkomoravské mohou dohánět sekundy, případně předvádět své auto a šance jakéhokoliv postihu je pro ně velmi malá. Na úkor bezpečnosti a na úkor hlukové zátěže lidí zde žijících.

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 31. 8. 2019 09:54

Pohnutí ledů v Holici. Dočkáme se i na Velkomoravské?

https://www.olomouc.cz/zpravy/clanek/No ... iony-30553

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 12. 3. 2021 14:53

David.Novak píše:
12. 3. 2021 14:50

KMČ 20 Povel, 9. 2. 2021

zápis: https://www.olomouc.eu/administrace/rep ... 209.cs.pdf

...
Dozvídáme se, že PČR nesouhlasí s umístěním měření ryhclosti na Velkomoravské. Ptáme se PROČ? (v březnu nám žádná odpověď nepřišla). Velkomoravská je zásadní zátěží v životním prostředí - hluk, splodiny. Můžu odkázat na studie a grafy, které dokazují, že emise hlukové i splodin rostou vysokým tempem už při rozdílu 50 a 60 km/h. Nemluvě o tom, že stovky řidičů týdně zde jedou přes 80 km/h (měření minulý rok).
Nemluvě o bezpečnosti - frekventovaná pěší a cyklotrasa úrovňově křižující silnici.
Téma Velkomoravská je pro město i kraj tabu. Neustálé výmluvy na ŘSD (to nepůjde, to oni nechcou) a PČR (nepovolí nám měřit, atd.). Stav kdy se zde může živelně jezdit neomezenou rychlostí evidentně vyhovuje autolobby. Další věcí je omezení nákladního tranzitu (máme dálniční obchvat), bylo slibováno kontrolní stanoviště s váhou kamionů na Babíčkově (u Barumu), z toho sešlo. Tranzit neomezen. Křižovatka Schweitzerova nebude do doby dokončení tramvaje opravena (stavby prý nelze koordinovat).
...

David.Novak
Člen odborné komise
Příspěvky: 95
Registrován: 6. 11. 2018 08:59

Re: Dopravní zátěž ve Velkomoravské ulici

Příspěvek od David.Novak » 24. 3. 2021 17:24

V roce 2011 jsem se obrátil, tehdy zcela nezávisle, na KMČ Povel s prosbou o napravení signálního plánu na křižovatce Velkomoravská vs. Schweitzerova. Jako zajímavost přidávám e-mailovou komunikaci z tehdejší doby:

Moje prosba:
vážení členové KMČ Povel,
obracím se na Vás s podnětem o revizi seřízení cyklů světelné signalizace na křižovatce ulic Velkomoravské a Schweitzerovy (u supermarketu Lidl). Již několik měsíců jsou zde cykly nevhodně upraveny tak, že dochází k nebezpečným kolizním momentům. Pokusím se co nejpodrobněji vysvětlit a pro přehlednost přikládám do přílohy i plánek celé situace.

Jedná se o odbočovací pruh z ulice Velkomoravské ve směru od fakultní nemocnice do ulice Schweitzerovy do směru k požárnické stanici. Zelená šipka umožňující vozidlům jízdu se zde rozsvěcuje ještě v momentě, kdy stále jedou vozidla na zelený signál v přímém směru od supermarketu Lidl. Dopravní situaci již ale dále neupravuje žádná dopravní značka a tudíž by zde mělo platit pravidlo pravé ruky. Avšak málokdo z řad řidičů jej dodržuje a každý se řídí pouze zeleným signálem. Pokud se pak řidič včas nerozhlédne a neuvědomí si nebezpečnost situace, tak zde pak platí nepsané pravidlo rychlejšího a silnějšího. Dále brzké umožnění jízdy vozidel z Velkomoravské na Schweitzerovu komplikuje přecházení chodcům, kteří chtějí pokračovat od prodejny Lidl dále na sídliště. Tito ani při sebevětší vůli nestihnou přejít celou ulici v jeden moment a musí dlouhou dobu čekat na ostrůvku právě před popisovaným odbočovacím pruhem.

A přitom pár měsíců zpět, ještě než byla světelná signalizace upravena, vše perfektně fungovalo tak, že se v popisovaném odbočovacím pruhu rozsvěcoval signál zelené šipky o několik vteřin později, než je tomu dnes. Chodci stíhali přejít celou šíři komunikace na jednu zelenou vlnu a řidiči nebyli vystaveni zmatečné nebezpečné situaci, když jim zelené signály zajišťovaly bezpečný a hladký průjezd křižovatkou.

Prosím o projednání mého podnětu komisí a případné učinění dalších potřebných kroků k brzkému napravení tohoto problému.

Děkuji, David Novák
Obdržená odpověď, autor je mi známý ale záměrně jej neuvádím. Jedná se i t.č. o pracovníka ODUR MMOl
k předmětným připomínkám k signálním plánům na SSZ u Zenitu uvádíme
# následující:
#
# 1. Možnost současné jízdy vpravo odbočujících vozidel od nemocnice a od Lidlu
#
# Stěžovatel by si měl v prvé řadě uvědomit, že znát a dodržovat pravidla
# silničního provozu ve smyslu zákona 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích
# ve znění pozdějších předpisů je základní povinností každého účastníka silničního
# provozu; ( rozdíl v jízdě na "plný signál" je diametrálně rozdílný od jízdy na
# "doplňkovou šipku" !!! ) Na této platformě jsou ze strany servisních firem SSZ
# projektována, realizována a programována. Domáhat se úpravy SSZ jako nástroje ke
# kompenzaci porušování zákona (ať již úmyslného či neúmyslného) je vskutku
# úsměvné. Kromě toho není pravdou, že doplňková šipka se rozsvěcuje v době, kdy
# ještě svítí zelený signál od Lidlu - doplňková šipka se rozsvítí v okamžiku, kdy
# signál Volno od Lidlu zhasne. Z uvedeného tedy vyplývá, že řidiči vpravo
# odbočujících vozidel na signál doplňkové šipky jsou povinni dát přednost jen
# úplnému zbytku vozidel jedoucích v přímém směru na konci signálu Volno od Lidla.
# Vzájemný vztah těchto vozidel upravují příslušná ustanovení citovaného zákona.
#
# 2. Přechody přes ulici Velkomoravskou
#
# Vždy a za všech okolností platí, že na takto přetížených dopravních lokalitách
# je třeba zajistit maximální propustnost pro vozidla, pokud není zájmem dopravně
# položit předmětnou křižovatku a široké okolí. A pokud nějaký dopravní inženýr
# upřednostní chodce před vozidly, je to profesionální zločinec nebo to neumí.
# Proto je třeba stěžovatele upozornit, že v době, kterou argumentuje, měla
# křižovatka o více než třetinu menší kapacitu než dnes a přiváděla k šílenství
# tisíce řidičů jedoucích přes ni. Dále je třeba nezapomenout, že SSZ musí
# koordinovat se sousedním SSZ "U Moravanky", kde ve stěžovatelem vzpomínané době
# projížděla vozidla z některých směrů křižovatkou za dobu trvající desítky minut.
# Podstatné zvýšení kapacity obou křižovatek při respektování dosti přísných
# pravidel, která obousměrná koordinace při maximální propustnosti ve všech
# směrech generuje, poměrně přesně určuje, kdy a jak lze s jakým signálem
# manipulovat. A že by chodci byli příliš perzekuováni, přičemž bylo dosaženo
# maximální kapacity křižovatky bez detekčního systému taktéž není pravdou, neboť
# ze strany k Lidlu se přejít dá v rámci jednoho cyklu.
#
# Pokud by se měl požadavek stěžovatele zrealizovat, je možné namísto doplňkové
# šipky pustit přes přechod u sídliště chodce. Při zvětšení dopravní zátěže vpravo
# se však může stát, že čekající vozidla na odbočení vpravo zasáhnou až do pravého
# přímého pruhu, takže můžeme hovořit o počátku dopravního kolapsu na ulici
# Velkomoravské ve směru na Ostravu.
Co k tomu říct? Signální plán křižovatky byl nedlouho poté vrácen do původního stavu a v přibližně stejné podobě přetrvává dodnes. Zřejmě jsem tedy měl, alespoň částečně, pravdu, že pouštět auta zelenou šipkou do obsazeného pruhu asi není úplně ideální, stejně tak nutit chodce přecházet jednu ulici nadvakrát (bez zelené vlny).

Bohužel, co zůstalo stejné, jsou i argumenty typu
A pokud nějaký dopravní inženýr upřednostní chodce před vozidly, je to profesionální zločinec nebo to neumí.

Odpovědět